تولید محتوا چیست و چه جایگاهی در کسب و کار آنلاین دارد؟

وقتی می گوییم تولید محتوا، دقیقا از چه چیزی صحبت می کنیم؟
چند سالی می شود که ما با عبارت “تولید محتوا” رو به رو هستیم، از خیلی ها می شنویم که تولیدکننده محتوا هستند.از خیلی ها می شنویم که به دنبال یک تولیدکننده محتوا هستند. از من و امثال من می شنوید که تولید محتوا را جدی بگیرید و مهم ترین عامل در کسب درآمد تولید محتوا است و …حالا شاید برای مخاطب این سوال به وجود بیاید که تولید محتوا چیست؟اصلا به چه فرآیندی می گوییم تولید محتوا؟برای آشنایی با تولید محتوا و میزان اهمیت آن در کسب و کار آنلاین این مقاله را بخوانید.
محتوا چیست؟

قبل از این که بخواهیم بدانیم تولید محتوا چیست و اصلا به چه فرآیندی تولید محتوا می گویند ابتدا باید ببینیم که محتوا چیست و به چه چیزی محتوا می گوییم؟در حقیقت محتوا ساختاری است که پیامی برای انتقال را در خود جای داده است حال این پیام می تواند یک پیام آموزشی باشد یا یک جمله و ساختار خبری!این ساده ترین و در عین حال شفاف ترین تعریف محتوا است.با این وجود، پادکستی که شب ها قبل از خواب گوش می دهید یک محتوای صوتی است.ویدئوهای دابسمشی که نگاه می کنید و می خندید یک محتوای ویدئویی است که ساختاری سرگرم کننده دارد همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید یک محتوای متنی است و الی آخر…
چرا محتوا و تولید محتوا اهمیت دارد؟
بعد از آشنایی با مفهوم محتوا باید بدانیم که چرا محتوا و فرآیندی به نام تولید محتوا این قدر پر اهمیت است.بارها این حقیقت را شنیده اید که برای ادامه حیات و رشد یک کسب و کار، باید آن کسب و کار آنلاین باشد.شاید در دو دهه قبل گفته می شد که بهتر است کسب و کار خود را وارد فضای آنلاین کنیم اما الان از واژه “باید” استفاده می کنیم، یعنی یک کسب و کار برای ادامه حیات و توسعه خود “باید” وارد فضای آنلاین شود و از آنجایی که هر فضایی ویژگی خاص خودش را دارد و ابزار خودش را می طلبد پس یک کسب و کار آنلاین هم باید آن ابزارها را بشناسد و از آنها استفاده کند.مهمترین ابزار در بحث کسب و کار آنلاین “محتوا” است.محتوا مخاطب را به سایت شما، پیج اینستاگرام شما، کانال یوتیوب شما و … می رساند.محتوا است که تبلیغات شما را شکل می دهد.محتوا است که توضیح محصول شما را به وجود می آورد. یک کلام، محتوا همه کاره است.در واقع کسب و کار آنلاین بدون محتوا هیچ است!
به چه فرآیندی تولید محتوا می گوییم؟

حال که با مفهوم محتوا آشنا شدیم باید با تولید محتوا آشنا شویم.ما بنا به پلتفرمی که برای ارائه محتوا خود انتخاب می کنیم قالب های متفاوتی داریم مثلا در کست باکس نیاز به قالب صوت و در یوتیوب نیاز به قالب ویدئو داریم و در سایت می توانیم متن و صوت و ویدئو را داشته باشیم.(مقاله چرا به سایت نیاز داریم را مطالعه کنید)حال با توجه به محیطی که در آن حضور داریم باید ساختار محتوا را در آن قالب وارد کنیم.برای مثال ما یک کانال آشپزی در یوتیوب داریم قطعا باید به این فکر باشیم که محتوایی ویدئویی برای مخاطب خود آماده کنیم حال آن که اگر سایت آشپزی داشته باشیم می تواینم محتوایی بسازیم که از متن و عکس استفاده می کند.بعد از انتخاب قالب محتوا باید به فکر تولید آن باشیم یعنی اگر متن برای سایت است بدانیم چگونه باید مقدمه نویسی کنیم، از کجا باید شروع کنیم و چطور باید به پایان برسانیم و یا اگر می خواهیم ویدئو بسازیم برای آن سناریو نویسی کنیم، قلاب بسازیم جایی برای کال تو اکشن در نظر بگیریم و …به این فرآیندها که هر کدام از آنها سرفصلی پر مطلب است(که در این مقاله نمی گنجد) تولید محتوا می گوییم.
مشخصات و ویژگی های یک تولیدکننده محتوا
حالا که فهمیدیم محتوا و تولید محتوا چیست می خواهیم با ویژگی های یک تولید کننده محتوا آشنا شویم و ببینیم وقتی می خواهیم تولید کننده محتوا باشیم دقیقا باید چگونه رفتار کنیم!چه باید هایی را انجام بدهیم و از چه نبایدهایی پرهیز کنیمدر ادامه ویژگی های یک تولیدکننده محتوا را مورد بررسی قرار می دهیم
تولیدکننده محتوا باید پرمطالعه باشد.

اگر می خواهید وارد دنیای تولید محتوا شوید فراموش نکنید که شما باید مطالعه کنید و اصلا مطالعه بخشی از زندگی شما باشد.کتاب، مقاله، مجله، روزنامه و …شاید برای شما علامت سوال ایجاد شود که چرا باید این قدر مطالعه کنیم.فرقی ندارد محتوای شما یک محتوای متنی باشد یا یک کلیپ ویدئویی، هر شکلی از محتوا به سناریو احتیاج دارد و برای ساختن سناریو ما به کلمه احتیاج داریم و هیچ چیزی غیر از مطالعه نمی تواند دایره واژگان ما را افزایش دهد یکی از ابزارهای مهم تولید محتوا کلمه است چرا که ساختار محتوا با کلمه جان می گیرد از طرفی مطالعه ما را با دنیای نویسنده ها آشنا می کند، یعنی بعد از خواندن یک کتاب ما می توانیم به قضایا از اویه ای متفاوت نگاه کنیم، زاویه ای که تا آن لحظه آن را کشف نکرده بودیم و این یعنی می توانیم مضامین جدیدی خلق کنیم و مضامین جدید و دایره واژگان گسترده یک تولیدکننده محتوا را به اوج می رساند.
نویسندگی

از تولیدکننده محتوا انتظار نمی رود که رمان بنویسد اما انتظار می رود که بتواند متن سالمی ارائه دهد.بتواند مقدمه چینی کند، نقطه اوج را بشناسد، بحران و حل بحران را بلد باشد تا بتواند زیرکانه عمل کند و محتوایی را به مخاطب هدف تحویل دهد که او را مجذوب کند
ریزبینی و دقت
تولیدکننده محتوا باید کسی باشد که به اصطلاح از آب کره می گیرد.تولیدکننده محتوا از دیالوگ بین راننده تاکسی و مسافر، از دیالوگ بین صاحب مغازه و مشتری و … می تواند سوژه برای محتوای خود بسازد.برای همین در دو پاراگراف قبل اشاره کردم که باید مطالعه داشته باشد چرا که هر پاراگراف از یک کتاب دنیایی از سوژه است.در واقع تولیدکننده محتوا نباید از کنار مسائل به سادگی عبور کند.
اخبار حوزه کاری
یک تولیدکننده محتوا باید از اخبار حوزه کاری خود مطلع باشد البته این جمله اصلا به این معنا نیست که یک تولیدکننده محتوا ناشر اخبار حوزه کاری خودش باشد و در پلتفرمهایی که حضور دارد دائما بخواهد اخبار حوزه کاری خود را منتشر کند اما باید بداند در حوزه کاری اش چه اتفاقاتی می افتد و چه تغییراتی به وجود می آید تا آن بنا به آن تغییرات استراتژی محتوایی خود را بچیند
چینش استراتژی
یک تولیدکننده محتوا مثل یک شطرنج باز ماهر است او می داند هدفش از خلق این محتوا چیست؟آیا می خواهد مخاطب بیشتری جذب کند؟آیا می خواهد با این محتوا مخاطب را به سمت محصولی هدایت کند و یا اصلا این محتوا قرار است مقدمه ای برای محتوای بعدی باشد؟درست مثل یک شطرنج باز که گاهی مهره ای را حرکت می دهد که در چند حرکت بعدی حمله ای را آغاز کند و این مهره مقدمه ای برای آن حمله است.در حقیقت یک تولید کننده محتوا ابتدا باید هدف شناسی را خوب بلد باشد و بعد از آن استراتژی چینی برای رسیدن به آن هدف آن هم فقط با ابزاری به اسم محتوا
پلتفرم شناسی

این که بدانیم کدام شکل از محتوا برای کدام پلتفرم مناسب است یک بخش ماجراست و این که بدانیم مخاطب های یک پلتفرم خاص چه رفتاری دارند بخش دیگر ماجرا برای مثال ما در یوتیوب می توانیم ویدئو منتشر کنیم در اینستاگرام هم این امکان را داریم اما این که برخورد مخاطب با ویدئو در اینستاگرام با برخوردش در یوتیوب متفاوت است مساله مهمی است.یک ویدئوی ده دقیقه ای در یوتیوب ویدئویی طولانی نیست اما در اینستاگرام خیلی طولانی است و اکثر مخاطب ها تا انتهای یک ویدئوی ده دقیقه ای در اینستاگرام نخواهند رفت.
سخن پایانی
قطع به یقین صحبت در خصوص محتوا و تولید محتوا در یک مقاله نمی گنجد اما در این مقاله قصد داشتیم که کمی در این خصوص صحبت کنیم و شما مخاطبین عزیز را با این حوزه بیشتر آشنا کنیم قطعا این مقاله چند بار به روزرسانی خواهد شد و مطالب بیشتری به آن اضافه خواهد شد اما خوشحال می شویم که شما مخاطب عزیز نظزتان را تا همین جای کار اعلام نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید