نکات ضروری تولید محتوا برای وبسایت | پنج نکته کلیدی برای تولید محتوا

تولید محتوا برای وبسایت قوانین و مقررات خود را دارد. تولید محتوا به این معنا نیست که فقط یک مقاله 1000 کارکتری برای وبسایت خود آماده کنیم و سریعا دکمه انتشار را بزنیم.ما در وبسایت با دستهبندیهای مختلفی روبهرو هستیم، برای مثال نوشتهها در وبسایت ما گاهی برای مقالات به کار میروند و گاه در صفحه محصول و گاهی برای دعوت به اقدام.در واقع اگر ندانیم که برای چه هدفی محتوا تولید میکنیم، محتوای تولید شده هیچ کمکی به کسب و کار ما نمیکند و بعد از چند وقت این سوال برای ما به وجود میآید که با وجود این همه محتوا چرا کسب و کار ما رشد نمیکند؟ و جواب این سوال بسیار ساده است “ما برای این وبسایت بدون استراتژی محتوا تولید کردهایم و با فرمت محتوایی اشتباه مخاطب را با یک سردرگمی روبهرو کردهایم”
در این مقاله شما خواهید آموخت که چگونه برای وبسایت تولیدمحتوا کنیم.
تولید محتوا برای وبسایت با شناخت مخاطب هدف
در ابتدای امر ما به عنوان یک تولیدکننده محتوا، باید یک خلاصه تهیه کنیم.برای تهیه خلاصه نیاز به شناخت مخاطب هدف داریم. مخاطب هدف ما کیست؟چه چیزی را میپسندد؟به دنبال چیست؟چه لحنی را میطلبد؟چگونه باید به او محصول معرفی کنیم؟چگونه باید او را با یک مقاله آموزشی روبهرو کنیم؟شاید تصور کنید این مراحل لازم نیست. پس لازم است که به یک نکته اشاره کنیم.تصور کنید میخواهید مقالهای در خصوص موسیقی سنتی بنویسید، آیا مخاطب این موضوع را میشناسید؟مخاطبان این موضوع دوست دارند با چه لحنی با آنها صحبت شود؟دایره واژگانی که میپسندند کدام است؟چه سن و سالی دارند؟چه کلمات و یا جملاتی را برای جستجو در موتورهای جستجو انتخاب میکنند؟ چه سن و سالی دارند؟ و ده ها سوال دیگر. حالا به این سوالات پاسخ دهید.اکنون تصور کنید با همین جوابها بخواهید برای طرفداران موسیقی پاپ غربی یک مقاله بنویسید، بدون این که سوالی بپرسم باید بگویم قطعا مخاطبان این نوع موسیقی با محتوای تولید شده ارتباط برقرار نمیکنند. همان طور که میبینید تولید محتوا برای وبسایت ظرافتهای خاصی دارد.
موضوعات مختلف، لحن مختلف دارند.
به دو سایت با موضوع مختلف فکر کنید.اولی یک سایت سرگرمی و دومی یک سایت معرفی کتاب.این دو سایت میتوانند مخاطب مشترک داشته باشند، یعنی شخصی که برای خرید چند کتاب و یا مطلع شدن از تازههای نشر، به سایت دوم سر میزند، شاید در اوقات فراغت و یا زمانی که بیحوصله است به سایت سرگرمی سر بزند. در واقع مخاطب یکی است اما با دو موضوع متفاوت سروکار دارد.حالا سوال مهم اینجاست که آیا از هر دو سایت یک انتظار دارد؟مشخصا خیر! از سایت معرفی کتاب انتظار مقالاتی دارد که به او کتاب معرفی کنند و یا زندگینامه و آثار یک نویسنده را در اختیار او بگذارند و یا هر موضوع دیگری که به کتاب مربوط است. اما در سایت سرگرمی به دنبال معماهای جذاب و لطیفههای خندهدار است و این یعنی انتظار دارد که لحن سایت معرفی کتاب جدیتر و پربار باشد و در مقابل سایت سرگرمی لحنی خودمانیتر و مطالبی سادهتر.وقتی برای یک سایت تولید محتوا میکنیم باید بین موضوع و لحن محتوایمان هماهنگی ایجاد کنیم.
عنوانها را به دقت انتخاب کنید
یکی از عواملی که باعث میشود تولید محتوا برای وبسایت به صورت خیلی حرفهای انجام بگیرد، انتخاب عنوانهای بسیار قوی است.چرا؟ چون در حال حاضر 2 میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد پس برای مخاطب بسیار سخت است که از بین این همه مقاله، مقاله مناسب را پیدا کند، عاملی که باعث میشود مخاطب از بین کلی مطلب، یکی را انتخاب کند، عنوان آن مطلب است.اما یک عنوان بسیار قوی چه ویژگیهایی دارد؟
کلمات قوی و تاثیرگذار
در تولید محتوا با کلمات سروکار داریم، اما کدام کلمات؟کلماتی که قدرت زیادی دارند، قدرت زیاد یعنی تاثیرگذاری بالا، یعنی کلماتی که روی ما تاثیر میگذارد، فکر ما را مشغول میکند و ناخودآگاه ما را درگیر معنای خود میکنند. کلمات دارای انرژی هستند، به کلمه بغض فکر کنید. ناخودآگاه در ما یک تاثر و یک آستانه صبر را تداعی میکند که هر لحظه ممکن است از بین برود، اما گریه با این که با بغض همراه است، این معنی را ندارد. پس در انتخاب کلمات دقت کنیم.
محتوای ما چه نفعی به مخاطب میرساند
در تولید محتوا برای سایت، به یک نکته خیلی باید توجه کنیم و آن هم فایدهای است که محتوای ما برای مخاطب به ارمغان میآورد. پس بهتر است از خودمان بپرسیم با وجود این همه مقاله در فضای اینترنت، چرا باید مخاطب مطلب ما را بخواند. اگر برای این سوال جوابی نداشتیم، حتما راه را اشتباه آمدهایم و محتوای ما به درد هیچکس نمیخورد اما اگر جوابی برای این سوال داشتیم، جواب ما باید در عنوان حضور داشته باشد. پس نفعی را که محتوای ما به مخاطب میرساند، باید در عنوان ما وجود داشته باشد.
محتوا و عنوان مرتبط به هم
تصور کنید جذابترین عنوان دنیا را نوشتهاید اما این عنوان هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد.طبیعی است که مخاطب روی عنوان جذاب شما کلیک میکند اما بعد از خواندن مقاله متوجه میشود که محتوا با عنوان هیچ ربطی ندارد و این یعنی احساس فریب خوردگی! من به شما قول میدهم که این آخرین باری است که مخاطب روی عنوان شما کلیک میکند.
عنوان بدون کلمه کلیدی ممنوع!
علاوه بر عناوین جذاب، مخاطب به دنبال کلمات کلیدی است.کلمات کلیدی در عنوان میتوانند نگاه مخاطب را به سمت خود جذب کنند.علاوه بر جذابیت، کلمات کلیدی هم قدرت زیادی دارند، در واقع این کلمات کلیدی هستند که مخاطب را به تکاپو میاندازند تا موضوعی را جستجو کنند.
اعداد، مخاطب را جذب میکنند
در تولید محتوا برای وبسایت، قدرت اعداد را دستکم نگیرید. اعداد همواره برای مخاط جذاب هستند. قطعا اعداد را در عنوان های زیادی دیدهاید”هفت راز برای لاغری”، “سه راه برای افزایش اعتمادبهنفس”، “آموزش پایتون در بیست روز” و …این اعداد برای مخاطب هدف، آسودگی خاطر میآورند. مخاطب میداند برای این که با پایتون برنامهنویسی کند، فقط بیست روز فاصله دارد و یا با فهمیدن هفت راز، به چاقی خود پایان میدهد و اینها یعنی بالا بردن درصد کلیک.
لینک سازی داخلی و خارجی
خوبی تولید محتوا برای وبسایت این است که با رعایت اصول آن و استمرار در تولید محتوا، افراد زیادی را با وبسایت خود آشنا کنید.یکی از اصول تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی است. اما این معنی را نمیدهد که بدون استراتژی و بیمقدمه لینکها را در محتوای خود درج کنید.لینکهای داخلی مخاطبان شما را به سایر محتواهای سایتتان هدایت میکنند و باعث میشوند مخاطبان بیشتر در وبسایت شما بمانند. لینکهای خارجی نیز به سئوی سایت شما کمک میکنند.در واقع لینکهای خارجی به گوگل کمک میکنند تا محتوای سایت شما را بشناسند.
دعوت به اقدام برای جلب توجه
در ابتدای مقاله اشاره کردم که باید از تولید محتوا برای وبسایت خود، هدفی داشته باشیم. حالا این هدف میتواند متفاوت باشد، مثلا یک مقاله میتواند برای این باشد که مخاطب را به صفحه یک محصول ببرد و یا هدف از یک مقاله این باشد که در پایان اطلاعات تماس مشتری را بگیرد. هر هدفی را که دنبال میکنیم باید برایش یک کال تو اکشن و یا دعوت به اقدام خوب طراحی کنیم تا مخاطب را به صفحهای که هدفمان است برسانیم. در این خصوص، مقاله کال تو اکشن چیست را بخوانید تا بیشتر با این بخش آشنا شوید.
اگر در خصوص این مطلب سوالی دارید میتوانید در بخش نظرها بپرسید تا در حد سوادم پاسخ بدهم.
منبع این مقاله سایت کپیفای
دیدگاهتان را بنویسید